EUROMAN: AiaSound vil være hele Københavns festival

Læs artiklen på www.euroman.dk her.
Publiceret 03. juni 2022.

AiaSound Festival i København er skræddersyet og designet til den danske oplevelseskultur i metropolitanske rammer. Med hovedstaden som grundsten vil de nye danske festivalarrangører integrere Københavns DNA og borgere helt ind til kernen, og matche byen i alt fra politiske kultur- og turismemål til festivalens madboder.


Vi skal være den festival, som københavneren tager ejerskab over, og derfor er vi bygget af København til København. Det vil sige, at vi bl.a. indgår samarbejder med lokale brands og virksomheder, så vi får mest muligt af hovedstadens DNA ind på festivalpladsen,” udtaler Frederik Kjærgaard, som er medstifter af AiaSound.

Samtidig understreger han, hvor vigtigt samspillet mellem den unikke oplevelse og bæredygtighed er for virksomheden.


Value for money

Ambitionen lyder, at festivalen skal være Københavns vigtigste musikbegivenhed for de 25-35-årige festivalgængere inden 2025. Med en overvældende modtagelse og interesse, der har vist sig fra danskere og københavnere, virker målet på alle måder opnåeligt: ”Man tør næppe drømme om den fantastiske modtagelse AiaSound har fået. Vi er så taknemmelige for, at vores eksistensgrundlag har givet genklang hos Københavnerne, og at vores produkt dækker et behov,” siger Frederik Kjærgaard.

Med et dansk fundament har AiaSound ladet sig inspirere af store fænomenfestivaler rundt i verden og samlet alt det bedste fra branchen til en helt unik festivaloplevelse i en verden af lysskulpturer, gastronomi og æstetik med sans for detaljen.

Danskerne er et kvalitetsbevidst publikum, og derfor er det essentielt for AiaSound at levere en enormt høj value for money på festivalpladsen.

Med to store scener, et stjernespækket musikprogram af 21 kunstnere og ikke mindst et bredt udvalg af gastronomi og drikkevarer fra øverste hylde, er det ret simpelt: Kvalitet og værdi for pengene kan sagtens gå hånd i hånd. Unikke oplevelser skaber unikker minder – og netop dét vil AiaSound omfavne på festivalpladsen og gennem hele gæsteoplevelsen.

”Vi kan slet ikke vente med at introducere gæsterne for AiaSounds univers med Haven, Lucy Lounge, Lola Lounge, Atmosfære Allé, Royal Stage, Max Wave og de mange andre exceptionelle atmosfæriske tiltag,” skriver AiaSound på deres sociale medier. Slip bekymringerne for en stund, dans under sommersolen og skab uforglemmelige minder med dine tætteste, når København i august forenes med hver og ét af de gennemførte elementer, der sammen skaber AiaSound.


Ung festival med ambitioner i verdensklassen

Foruden den gennemførte festivaloplevelse, har AiaSound fra første år valgt at investere tungt i musikartister fra øverste hylde. Med en ambition om at træde ind i ringen med de største aktører i festivalindustrien, præsenterede AiaSound som de eneste i landet internationale musikartister i 2021.

Mens andre festivaler aflyste og nedskalerede grundet corona, opskalerede og afholdte AiaSound deres første festival. Her kunne man på Tiøren i København opleve artister som Burna Boy, Clean Bandit, Basshunter og MORTEN.

Bag valget om at annoncere større artister i en udfordret tid lå strategien om at udnytte en sjælden mulighed for at stjæle rampelyset, både hos billetkøbere og i branchen. Hos stjernernes agenter gik denne handling ikke ubemærket hen.


Sammen med en succesfuld afvikling under svære vilkår i 2021, fik AiaSound derfor den blåstempling, der skulle vise sig at blive fundamentet for stærke internationale relationer, og dermed give mulighed for store fremtidige artistbookinger.

Derudover har holdet bag AiaSound en vision om, at festivalen skal udvikle sig til at blive en international musikbegivenhed, der på sigt også skal tiltrække udenlandske gæster til storbyen.

I 2022 kan AiaSound præsentere Danmarks metropolfestival i kulturhovedstaden København, hvor EDM- og hiphop-navne som Tyga, Tiësto, Gente de Zona, Steve Aoki og Becky Hill sætter den musikalske dagsorden i samspil med nationale stjerner som Tobias Rahim, Kesi, Clara, Artigeardit og CHEFF Records.

Festival som iværksætter-startup

Mens mange festivaler er skabt som nonprofitorganisationer, har AiaSound valgt at indtræde festivalbranchen som en reel startup-virksomhed.

Frederik Kjærgaard og hans partner oplever som iværksættere en gennemgående tendens til at netop kulturiværksætteri ikke anses på lige fod med de mere udbredte startups. Ofte ved folk ikke, at der sidder mange fuldtidsmedarbejdere året rundt, og har mere en opfattelse af, at det bare er en hobby.

Det, at blive anerkendt som en rigtig virksomhed, kommer ikke altid som en selvfølge, fortæller Frederik Kjærgaard. For på trods af, at det udefra set kun drejer sig om tre festivaldage, kræver det 365 dage om året at planlægge alt fra marketing og presse, partnerskaber og samarbejder til artistbookinger og opbygning af festivalpladsen – og mere til.

Hos AiaSound sidder i alt 12 fuldtidsmedarbejdere året rundt og hen mod sommeren tilkobles hvert år 30+ konsulenter. Desuden har festivalen mere end 50 samarbejdspartnere, som blandt andet tæller Royal Unibrew, Booster, Swapfiets, DRIVR, Metroselskabet, Joe & The Juice, Sticks ’n Sushi, Pure Shots og Absolut Vodka.


Simpelt klimasyn

Fokus på klimaet er altafgørende for AiaSound, mens festivaloplevelsen stadig skal være helt og aldeles kompromisløs. De mener, at en festivalplads er et oplagt testmiljø for bæredygtige tiltag – virker det, kan det potentielt integreres i det ”rigtige samfund” og virker det ikke, bliver de og de bæredygtige aktører kun klogere på hvor der kan forbedres, hvilket bl.a. er tankerne bag samarbejdet med Danmarks Tekniske Universitet (DTU) inden for klimavenlige løsninger.

AiaSound ønsker at skabe hundrede procent transparens, når det kommer til klima og bæredygtighed, og give gæster og interesserede mulighed for at følge med i overvejelser, forsøg og data. Festivalen samarbejder blandt andre med GH Sustainabilty, som hvert år sørger for at udarbejde en offentlig tilgængelig CO2-rapport, og derudover indgår i strategiplanlægningen for AiaSounds klima- og bæredygtighedsmål.

Men miljøet er ikke den eneste form for bæredygtighed, der er fokus på. AiaSound ønsker desuden at tage fat om det helt fundamentale ved mødet mellem mennesker, og at nedbryde sociale barrierer mellem individer på tværs af forskelligheder.

De bestræber sig på at skabe et mangfoldigt og inkluderende fællesskab, som alle skal kunne tage del i og føle sig tilpas i. Og først dér kan det enkelte individ føle sig komplet og derved bidrage til klimaet og en grønnere verden.

En forbier og en rebranding – skal vi på ”Aia”?

Har du som festivalgæst studset over trenden ved festivalernes kælenavne, når de omtales i folkemunde?

Roskilde Festival omtales som ”Ros”, Smukfest som ”Smuk” og Musik i Lejet som ”MiL”. Efter en opstart med navnet ”ØreSound”, har AiaSound valgt at kigge dybere ind i kælenavns-trenden. De beskriver selv deres tidligere navn som en forbier, i forhold til det brand de stræber efter at skabe og den ambition de er bygget på.

”I tiden op imod afviklingen af ØreSound 2021 gik det gradvist op for os at vi havde ramt skævt på festivalens navn og image. Vores gæster kaldte os Øresund Festival, vi kunne ikke imødekomme det internationale potentiale og så var det ikke rigtig så fedt at have ”Øre” som kælenavn… det var simpelthen kikset, og derfor måtte vi rebrande. Skal vi på Aia? Det klinger egentlig meget godt,” udtaler Frederik Kjærgaard og trækker på smilebåndet.

I dag hedder festivalen AiaSound, som er inspireret af ”Aya”, der i middelhavsområdet er et symbol på musik og udfoldelsen af den kreative sjæl. Dertil trækkes tråde til den nordiske lokation – Øresund blev på oldnordisk kaldt ”Eyrarsund”, som betyder strandbugt.


Køb din billet til AiaSound '22 her.

Flere Nyheder